Friday, January 18, 2013

Syeikh Suraim & Majlis Nuzul Al Qur'an


::Jumpa catatan lama, tahun 2010, tentang Ramadhan 1431H/2010M::

Pada 25 Ogos 2010,Rabu, UKM menerima kunjungan dari Imam Misjidil Haram iaitu Syeikh Saud Shuraim dan Imam dari Mesir sebagai imam tarawih 8 rakaat dan witir 3 rakaat. Dari perbualan dengan imam UKM saya dapat mengetahui, untungnya, kedatangan imam-imam ni adalah dibawa oleh pihak luar, mungkin VIP-VIP dan UKM tidak mengeluarkan belanja pun untuk tujuan ini. Pada tarikh tersebut juga, telah diadakan sambutan Hari Wanita Kebangsaan (kalau tak silap namanya) yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia (menurut maklumat yang terpapar pada kain rentang)dan juga majlis berbuka puasa yang dihadiri oleh VIP-VIP. Jadi, majlis berbuka puasa harian di masjid UKM tiada pada hari itu. Bubur lambuk diagihkan kepada para pelajar.

Berbalik kepada pengalaman bertarawih, bersolat jamaah diimamkan oleh ke dua-dua imam ini..ternyata memberi pengalaman yang cukup berbeza dan sungguh hebat sekali. Ya, meskipun apa yang penting semasa solat adalah kekhusyukan yang hadir dari hati yang takutkan kepada Allah, hadir dari rasa ketakwaan dan iman dalam diri, mungkin tidak salah jika kita menyatakan kekaguman tentang bacaan yang telah disempurnakan oleh imam-imam yang istimewa ini. Bacaan oleh Syeikh Syuraim memang memberi getarannya yang tersendiri, kerana terhasil dari kefahaman yang jelas tentang apa yang dibacanya, selain dibantu oleh kekuatan vokalnya. Semasa membacakan doa qunut (dalam solat witir) , dapat dilihat beliau meletakkan penekanan suara yang bersesuaian dengan makna doa. Ketika sampai ke bahagian memohon penghindaran dari api neraka (Jika tidak silap), getaran suaranya adalah seperti alunan tangisan. Sama ada ia disengajakan atau tidak, bacaannya mampu memberi kesan kepada jemaah, meskipun kita tidak memahami maknanya. Ya, tanpa sengaja saya perasan pakcik di sebelah saya seperti mengesat air mata dan saya rasa pakcik itu tidak memahami bahasa Arab. (adakah ini bermakna saya tidak khusyuk kerana perhatian mampu ditarik oleh sesuatu di sekeliling? tidak pasti..apa yang pasti perlu ambil perhatian tentang perkara ini di lain waktu).

Jika di lihat pada bacaan Syeikh Shuraim di youtube, apa yang saya boleh katakan bacaannya pada malam itu di Masjid UKM memang berbeza, yang mana ia lebih betenaga, dan lebih banyak menonjolkan kemerduan dan kekuatan suaranya. Dengan kehadiran kedua-dua imam tersebut pada malam itu, telah memberi satu pengalaman yang cukup berharga pada saya, memandangkan bukan senang untuk merasai pengalaman berimamkan imam dari Masjid Suci Mekah, dengan alunan suara yang cukup istimewa, sesuatu yang akan saya rindui mungkin. Bukanlah niat untuk membandingkan dengan imam di Malaysia, namun inilah pengalaman yang saya kira cukup berharga pada Ramadhan 1431 Hijrah / 2010 M kali ini. Masya Allah. Alhamdulillah.

Syeikh Shuraim. May Allah bless him and all of us.


Masjid UKM yang dikasihi..lepas grad nanti tak dapatlah pergi selalu..kasihan masjid ni..lihatlah. kasihan masjid ni kan?

Masjid UKM-ruang masuk...

Baiklah, keesokannya pada 26 Ogos 2010 diadakan Majlis Nuzul Al Qur'an, tahlil dan ceramah di Masjid UKM. Saya mahu catatkan di sini poin-poin ceramah yang telah disampaikan oleh pensyarah Jabatan Al Qur'an dan Sunnah UKM, supaya menjadi ingatan kepada saya dan sesiapa sahaja, di samping menjadi tempat rujukan/ simpanan ilmu yang telah saya perolehi. Jika ada kesilapan (mkalumlah saya tidak mencatat semasa mendengar ceramah itu ) maaf dipinta dan sila rujuk mereka yang lebih pakar untuk pengesahan.
Baiklah.
Menurut [...Jalaludin..tak pasti namanya], Tafsiran makna Al Qur'an boleh dibahagikan kepada 3:
1. Suatu mukjizat.
2. Pelembut / penyuci jiwa.
3. Sesuatu yang kita beroleh pahala dengan membacanya.

1. Mukjizat
Ayat-ayat Qur'an tidak mungkin dapat dicipta seumpamanya oleh manusia, dari dahulu, sekarang sehingglah sampai bila-bila pun. Dalam Surah Al Baqarah telah Allah cabar supaya didatangkan suatu ayat seumpama Qur'an dan dinyatakan sesungguhnya kamu (musyrikin) tidak akan mungkin dapat melakukannya. Inilah bukti ayat-ayat Qur'an yang kta baca, kita tatap hari dan kita baca bersungguh semasa bulan Ramadhan ini merupakan ayat-ayat dari Tuhan Yang Maha Esa! Words of God - Allah the Almighty! Bukannya sebarangan ayat. Di dalamnya terkandung panduan hidup dan peringatan-peringatan di sana sini.
Ada kisah yang dibawakan oleh penceramah bhawa seorang peremppuan berjalan di tengah malam berseorangan ketakutan kerana diperhatikan oleh seorang lelaki yang mencurigakan, maka perempuan itu membaca ayat kursi, dan lelaki yang mencurigakan itu hanya melihat perempauan itu ketika dia melintasinya. Keesokannya terpapar berita lelaki itu ditankap kerana melakukan jenayah kepada mangsa perempaun. Perempuan tadi itu pergi ke balai polis dan bertanya kenapa dia tidak di apa-apakan. Lelaki itu mengatakan , itu kerana dia melihat ada 2 orang lelaki yang sedang berjalan mengiringinya ketika itu...siapakah 2 orang lelaki itu?
itulah pertolongan Allah..

2. Pelembut jiwa.
Umar al Khattab yang terkenal bengis dan ganas sebelum pengislamannya, telah tunduk kerana beberapa potong ayat Qur'an! Dalam kemarahannya setelah memukul adik perempuannya yang memeluk Islam, dia masih meminta untuk melihat lembaran ayat Qur'an yang dibaca oleh adiknya. Malah dituruti kata adiknya supaya membersihkan diri sebelum boleh memegang dan membaca ayat itu! Maka dibaca olehnya Surah Thohaa. Lalu katanya " indahnya ayat Qur'an ini" dan seterusnya membawa kepada pengislamanya. Dari seorang yang bengis, Umar menjadi seorang yang lembut jiwannya. Menangis apabila membaca Qur'an. Diriwayatkan beliau mengis sehingga basah bajunya semasa menjadi imam dan terzahir kesedihan diwajahnya sehingga disedari oleh makmum dibelakangnya semasa memberi salam. Beliau sedih mengenangkan kisah Nabi Yusuf yang ditinggalkan dalam perigi oleh saudaranya. Penceramah pernah melihat sendiri perigi itu yang mana ia bukanlah sama seperti perigi yang biasa kita jumpa. Ia sangat dalam dan gelap malah dibuat tangga untuk pengunjung memasukinya.
Seorang rakan penceramah menangis sewaktu membaca surah Yusuf, mengenangkan nasib Nabi Yusuf semasa kecil siperlakukan sebegitu oleh sadaranya. Ini lahir dari pemahaman mengenai apa yang dibacanya.

3. Sesuatu yang kita beroleh pahala dengan membacanya.
ya..dapat pahala jika membacanya. juga perlu tadabbur / memahaminya.

Apa lagi poinnya? macam nak lupa pula..lagipun penat menulis ni, sambung lain kali..


No comments:

Post a Comment